-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9578 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1713

بنابر فتواي آيت الله سيستاني اگر انگور و آب اگور خود به خود يا به واسطة پختن جوش بيآيد پاك است، ولي خوردن آن حرام است. آيا منظور همان اب غوره است و چرا حرام است؟

آب غوره اگر جوش ميآيد خوردن آن اشكالي ندارد. آب غوره غير از آب انگور است. حكم مذكور مخصوص انگور و آب انگور است.

رواياتي بر حرمت آب انگور به جوش آمده دلالت دارد. امام صادق(ع) فرمود: آب انگور وقتي به جوش بيآيد حرام است مگر اين كه بر اثر جوشش دو سوم آن تمام شود و يك سوم باقي بماند (يك سوم باقي مانده شيره نام دارد) قبل از اين كه به حدّ شيره برسد مراحلي از خمر و شراب در آن ايجاد مي شود، لذا قبل از اين كه دو سوم آن بخار شود شبهة شرب خمر است، از اين تحريم شده است. از برخي روايات استفاه مي شود دو سوم از شيطان است يا فرموده است (لا خير فيه) خيري در آن نيست.[15]

[15] وسائل الشيعه، ج 17، ص 221، ابواب أشربة محرّمه (چاپ دار احياء التراث العربي بيروت) و مستمسك العروه الوثقي، ج پ، ص 405 (چاپ دارالكتب العلميه).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.